woensdag 15 maart 2017

Patroonvenster revisited en de 'breng eigenschappen over' tool!

Afgelopen vrijdag kwam er een heel leuk filmpje langs op de blog van Silhouette School. Ik had dit nog niet ontdekt, maar je kunt iets heel grappigs doen met de 'breng eigenschappen over' tool. Deze tool is trouwens niet beschikbaar in de basisversie van Silhouette Studio, maar wel in de DE en BE versies. Ik zal het jullie laten zien.
Ik gebruik hiervoor een hartvorm. Deze kun je heel snel zelf maken. Een hart is opgebouwd uit de volgende figuren:
   - 2 cirkels
   - 1 vierkant/rechthoek

In de puntbewerking kun je de hoek die nu boven de hartfiguur uitsteekt makkelijk binnen de figuur halen. Alle figuren selecteren en samensmelten. (zie blogpost 'uiltje ontwerpen' voor een uitgebreide uitleg). Je krijgt uiteindelijk dit:


Nu kun je net als de vorige keer natuurlijk het patroonvenster openen en het hart vullen met een patroon, maar nu komt het leuke wat Melissa ontdekt had. Open een .png in Studio en kopieer deze naar het werkblad waar ook je hart op staat.
Selecteer het hart, klik de 'breng eigenschappen over' tool aan en klik op je .png of .jpeg (in dit geval een diamant van de Hungry Jpeg). Het hart wordt nu volledig gevuld met allemaal kleine diamantjes. Je kunt deze in het patroonvenster manipuleren net als een normaal vulpatroon!


Extra opmerking: in de DE versie zit deze tool in een werkbalk aan de onderzijde. In de BE versie aan de bovenzijde.
De .jpeg heb ik even snel getekend. Is dus een hele slordige tekening, maar het maakt wel duidelijk wat het verschil is. Bij de .png is de achtergrond doorzichtig en bij de .jepg is de achtergrond niet doorzichtig.

 Nu zie ik je denken 'Wat heb ik hier aan?'. Nou, een heleboel. je kunt dus zo je eigen dessins maken en deze makkelijk importeren naar Studio zonder dat je ze eerst moet toevoegen aan de patronen. Dit kan heel fijn zijn. Ik ga hier zeker weten nog wel wat mee experimenteren.

O, inmiddels heb ik mijn paashaasei af. Ik vind 'm best leuk geworden. Nu nog even tijd vinden om het om te zetten naar een sticker voor op het werkblad van de rolstoel. Ik overweeg printbaar vinyl, maar ik ben er nog niet helemaal uit.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten