vrijdag 24 maart 2017

Cascading Paaskaart

Zoals ik had beloofd, volgt nu de blogpost met het vervolg op de cascading kaart. Ik wilde eerst twee kaarten maken, maar door tijdgebrek wordt het nu slechts één kaart. In deze post gaan we weer verder met een stukje handig gebruik maken van patronen, tekst in een boog zetten, schaduwvenster en een klein beetje traceren en puntbewerking.


De vorige blogpost hadden we uiteindelijk deze basiskaart.


Hiervan gaan we nu een leuke paaskaart maken. Eerst heb ik een mooi paaspatroon uitgekozen in de Silhouette Store. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Easter bunny paper van Sandi Idleman (Design ID #183775). De eieren, het haasje en de bloemetjes zijn details uit het patroon. Deze kun je met een slimmigheidje uit het patroon halen, maar daarover later meer.

Nu wilde ik vaststellen op welke delen ik het patroon wilde plakken. Ik heb hiervoor de kaart in elkaar gezet en met een potlood een kruisje gezet op welke delen ik het patroon wilde plakken. Uiteraard kun je dat ook prima beredeneren, maar een fout is snel gemaakt en door het te markeren met potlood weet je precies op welke delen je moet plakken.
In eerste instantie had ik bedacht dat ik op de voorkant een stuk uit één geheel wilde plakken en dan trapsgewijs omhoog. Dus:


Pak nu de template van de kaart er weer bij. Teken in de gemarkeerde vlakken een rechthoek (zie afbeelding hieronder, vlakken gemarkeerd met een V= plakken aan voorkant en A= plakken aan achterkant).


Laat nu de rechterpunt van de rechthoek zakken door gebruik te maken van de puntbewerking (selecteer figuur, ga naar puntbewerking en sleep het rechtervierkantje naar beneden). Je krijgt dan dit:


Uiteraard heb je deze delen twee keer nodig. Voor de linkerkant van de kaart en voor de rechterkant. Hou er rekening mee dat je de gespiegelde variant nodig hebt en de delen voor de voorkant voegen we samen tot één geheel. Dus eerst alle delen rechtermuisklik dupliceren, menu object, horizontaal spiegelen en dan als laatste de twee delen voor de voorkant net over elkaar heen leggen en in het aanpassingsvenster samensmelten.


Nu gaan we alles selecteren, rechtermuisklik, voeg paden samen. Vergeet dit niet, want anders kun je niet voor het geheel de schaal van het patroon aanpassen straks.
Kies nu in het patroonvenster het patroon van jouw keuze (in mijn geval dus de Easter bunny paper).


Deze delen kun je nu uitprinten en snijden met print and cut. Zet de registratietekens aan in het registratietekensvenster. Zorg ervoor dat je de gearceerde gedeeltes  niet bedekt met je ontwerp, want mijn ervaring is dat print and cut anders niet lukt.



Nu had ik bedacht dat het leuk was om elementen uit het patroon te gebruiken om mijn kaart af te maken. Dus de paaseieren, de bloemen en het haasje. Ik had een hele tijd terug eens gelezen dat dit mogelijk was door het patroon te traceren. Dat heb ik dus geprobeerd en dat lukt vrij aardig. Helaas is het wel erg lastig, als datgene wat je wilt traceren heel licht van kleur is, zoals in dit geval het paashaasje. Maar goed dat lossen we dan wel anders op.
Teken nu eerst een groot vierkant op je scherm en vul deze met het patroon. zet onder de geavanceerde opties is het patroonvenster de schaal op 500%. Ga nu naar het traceervenster, selecteer het traceergebied en kies 'traceer en koppel los' (eventueel nog finetunen met treshold, schaal e.d.).


Je kunt nu vrij veel van de elementen uit het patroon pakken en groter en kleiner maken etc. Helaas lukte dit bij het haasje en de heel licht gekleurde elementen niet, maar dit heb ik anders opgelost. Ik heb het haasje omlijnt door er een haasje omheen te ontwerpen uit elementen en heb dit laten uitsnijden met het patroon erachter. maar je kunt ook gewoon een deel van het patroon op 500% printen en het uitknippen.
Nu nog een handigheidje, als je het groepje eieren en de bloemen die ik op de voorkant van de kaart heb gemaakt wilt snijden. Zet de elemnten zo neer als je ze wilt hebben, groepeer en ga naar het snijvenster, klik dan snijbuitenrand aan, dan wordt alleen de omtrek van je gegroepeerde figuur gesneden.

Nu hoeven we nog maar één ding te maken en dat is de boog met de tekst. Teken hiervoor een cirkel (cirkeltool + shift en slepen). Dupliceer de cirkel gelijk, want je hebt 'm straks nog nodig.
Type je tekst (in dit geval vrolijk pasen) in een niet te dun lettertype en hou er rekening mee dat punten eraf vallen 😉. Sleep de tekst met het bolletje (zie rode pijl in figuur hieronder) naar de cirkel. De tekst loopt nu rond de cirkel.


Pak nu de extra cirkel die je eerder al had gemaakt en geef deze een interne schaduw op 10 mm.


Selecteer beide cirkels, voeg paden samen en teken een rechthoek met de rechthoektool. Ga naar het aanpassingsscherm, selecteer de figuren en klik op weghalen.


Schuif de boog die nu ontstaan is onder de gebogen tekst. Zorg dat de boog de tekst iets overlapt.


Selecteer alles en klik op samensmelten.


Nu zijn alle elementen van de kaart klaar en kun je alles printen en snijden.
Uiteindelijk komt de kaart en dan zo uit te zien. Ik had een iets ander lettertype gebruikt, maar ik kon me niet meer herinneren welke 😂.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten