maandag 20 maart 2017

Cascading kaart template ontwerpen

Deze week ga ik een cascading kaart ontwerpen. Ik vind deze kaarten er zo leuk uitzien en nu wilde ik mijn eigen template maken, zodat ik mijn eigen kaarten kan ontwerpen. Uiteraard kun je door te googlen al gauw een template vinden, maar hoe zet je dit nu om naar een werkbaar snijbestand?


Allereerst is het slim om de maten om te zetten naar een vorm die werkbaar is in studio. Ik gebruik altijd de blokken van de snijmat als maat. Vaak wordt het ontwerp dan eerst te groot, maar dat is aan het eind van het ontwerpproces makkelijk te verhelpen.
Ik had al vrij vlot besloten dat het handig was om uit te gaan van een hoogte van ongeveer 15 cm en een breedte van ongeveer 30 cm. Ofwel 6 vakjes van de snijmat hoog en 12 vakjes breed.


Deze rechthoek wil ik graag schuinafsnijden van 6 hokjes hoog aan de linkerkant tot 2 hokjes aan de rechterkant. Ik teken eerst een hulplijn met de lijntool.

Daarna draai ik een rechthoek zo dat die samenvalt met de lijn. (selecteer de rechthoek en draai met het groene bolletje)



Selecteer beide figuren (hulplijn kan weg) en klik op weghalen in het aanpassingsvenster.


Teken nu weer een hulplijn met de lijntool. Laat de lijn op drie hokjes hoog beginnen aan de linkerkant en op 1 hokje hoog aan de rechterknat eindigen.


Teken daarna met de lijntool de beide vouwlijnen op 4 hokjes naar rechts en op 8 hokjes naar rechts (loodrechte lijn naar beneden teken je door shift in te drukken als je de lijntool gebruikt). Daarna teken je de snijlijnen tot op de hulplijn op 2 vakjes, 6 vakjes en 8 vakjes. Je hebt dan dit:


Selecteer de vouwlijnen (zie pijlen in onderstaande figuur) en zet deze om naar een geperforeerde lijn in het lijnstijlvenster.


We zijn er nu bijna. Dupliceer de figuur die we gemaakt hebben en schuif de drie snijlijnen tot op de hulplijn naar beneden (selecteren en met pijltje omlaag naar beneden schuiven). Je krijgt dan dit:


Nu kun je de hulplijnen weghalen. Die hebben we niet meer nodig. groepeer de beide figuren die we hebben en draai één van beide 180 graden, zodat we straks beide delen van de kaart uit één A4 kunnen snijden. Je hebt dan dit:


Het enige wat we nu nog moeten doe is alles selecteren en groeperen en verkleinen tot het formaat dat binnen de  snijmarge van een A4 valt. De template is nu klaar. Nu komt het leukste: er een leuke kaart van maken en de boel in elkaar zetten 😀.


 In de loop van de week volgt het vervolg van deze kaart. Ik hoop dan twee voorbeelden te kunnen geven van een cascading kaart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten