vrijdag 3 maart 2017

Wat doet een plotter?

Een plotter werkt op een totaal andere manier als een printer. Waar een printer werkt met pixels, werkt een plotter met vectoren. Nu hoor ik je denken. Wat zijn vectoren?
De simpele lekenuitleg is eigenlijk dat vectoren 'richtingaanwijzers' zijn. Een vector geeft aan in welke richting het mes moet bewegen. Bijvoorbeeld twee stapjes naar links en één omhoog is de richting. Het mes beweegt dan in die richting. Bij de volgende vector wordt de richting weer aangepast naar bijvoorbeeld twee stapjes naar rechts en één naar beneden. Zo loopt het mes het pad rond het figuur.
Als je iets meer begrijpt over het hoe van een plotter, wordt het ook iets makkelijker om de software te begrijpen. Ik zal jullie niet vermoeien met de wiskundige uitleg en het bij richtingaanwijzers houden, maar ik denk dat het nu al makkelijker is om te begrijpen wat er precies wordt bedoeld met een pad in de software.
In de puntbewerking worden de verschillende vectoren eigenlijk gewoon zichtbaar gemaakt. Elk zwart vierkantje is een vector. Hoe meer vectoren, hoe meer info er naar de plotter gestuurd moet worden en hoe zwaarder het is voor de processor van de pc, als je bijvoorbeeld gaat gummen. Ik probeer altijd het aantal vectoren zo klein mogelijk te houden door te finetunen in de puntbewerking. Daarover zal ik op een later moment meer uitleggen.
Als je een plaatje (JPEG, PNG) traceert, zet je pixels dus om naar vectoren. Hiervoor geldt hoe groter de kwaliteit van het plaatje, hoe beter hij te traceren is. Dus hoe meer pixels, hoe mooier de uiteindelijke vector. Zoek dus als je een plaatje wilt traceren bij voorkeur een plaatje van hoge kwaliteit, zodat je een zo'n mooi mogelijk pad krijgt uiteindelijk. Uiteraard kun je een getraceerde afbeelding nog heel mooi bijwerken in de puntbewerking maar daarover later meer.

Ik had het hierboven al een paar keer over het pad. Een pad is eigenlijk een serie vectoren die samen een figuur vormen. Voor een vierkant is dat dus vier vectoren:
1 twee naar rechts
2 twee naar beneden
3 twee naar links
4 twee naar boven


Dit is een gesloten pad. In de puntbewerking zie je ze dus terug als 4 zwarte vierkantjes. Soms gebeurt het dat een pad niet gesloten is. Een open einde.
Een voorbeeld hiervan is een horizontale lijn. De eindvectoren van de lijn zijn twee rode rondjes in de puntbewerking. Het is geen gesloten pad, maar een open pad.
Simpel weergegeven zeggen de vectoren:
1 twee naar rechts
2 twee naar links

In principe zou het mes dan eindeloos heen en weer moeten gaan. Dit gebeurt niet, omdat de software aangeeft dat het een open pad is. Het mes stopt dan gewoon (wederom een lekenuitleg).
Soms ontstaat er ook ongewild een open pad. Dit kan problemen gevenals je je figuur wilt kleuren, want je geeft aan 'kleur in dit pad' en het pad is oneindig. De software zal dan dus niet netjes tussen de lijntjes kleuren.
Zo'n open pad is vaak makkelijk op te lossen door in de puntbewerking op de rode puntjes dubbel te klikken. Twee open paden die dicht bij elkaar in de buurt zitten worden dan verbonden.


Als je paden samenvoegt, doe je eigenlijk het volgende: je vertelt de software dat twee paden samen, als één figuur ziet. Dit kan grote voordelen hebben bij het inkleuren van figuren en bij het samenvoegen van figuren.

 Hopelijk heeft deze blog het begrip van de software weer vergroot. Ik ga proberen iedere week weer een stukje uit te leggen, zodat je straks alles kunt ontwerpen wat je wilt. Op een later moment zal ik weer terugkomen op de puntbewerking. Deze is echt superhandig bij het ontwerpen. Maar voor nu hou ik het even hier op. Veel plotterplezier!

2 opmerkingen:

  1. Zo'n heldere uitleg! Ik kijk uit naar het vervolg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hé hé eindelijk is het me duidelijk wat een vector is. Ben benieuwd naar je volgende blog.

    BeantwoordenVerwijderen