zondag 19 februari 2017

Beterschapskaart

Ik had eigenlijk andere plannen voor vandaag, maar het wil allemaal niet zoals ik wil. Nu had ik ook een idee voor een beterschapskaart in mijn hoofd. Iets met een EHBO koffertje. Dus dan maken we dat maar deze keer.


Het grappige was alleen dat ik toen het koffertje af was ineens weer iets anders had bedacht, omdat ik over de tekst voor de kaart had nagedacht.
Door de tekst die ik bedacht had, dacht ik aan een schildpad op zijn rug. En ik had net een leuke afbeelding van een schildpad bij The HungryJpeg gekocht....
Dus dan de boel maar combineren. Vandaar dat mijn kaart uiteindelijk anders is geworden dan de uitleg die ik hier geef. Maar voor het ontwerpproces maakt het weinig uit.






Ook dit bestand had ik weer zo ontworpen in Silhouette Studio. Deze keer heb ik gebruik gemaakt van de afgeronde rechthoek tool. Het koffertje is opgebouwd uit drie afgeronde rechthoeken.


Net als bij het uiltje van vorige week maken we weer gebruik van het aanpassingsscherm om het koffertje te vormen. Er is een belangrijke stap die niet vergeten mag worden voor het samensmelten tot één figuur. De twee rechthoeken die het handvat gaan vormen moeten samengevoegd worden tot één pad. Dit doe je door beide figuren te selecteren en dan rechtermuisklik te doen. Je kiest in het menu dat verschijnt 'voeg paden samen'.



Nu kun je het koffertje vormen door in het aanpassingsvenster te kiezen voor samensmelten. Als je niet eerst één pad maakt van het handvat dan gebeurt er dit:

 En dat willen we natuurlijk niet, dus eerst er één pad van maken, dan alles selecteren en samensmelten.




 Nu kun je het koffertje dupliceren en spiegelen naar onderen via het menu object dupliceren. Je krijgt dan dit:

LET OP!!!
deze twee koffertjes overlappen elkaar niet! Als je heel erg inzoomt, kun je dit zien. Nu wil je ze samensmelten tot één geheel en dat lukt alleen, als ze elkaar net overlappen. Schuif dus het onderste koffertje een tikje omhoog door het te selecteren en op pijltje omhoog op je toetsenbord te drukken (slepen kan ook, maar dan loop je het risico dat je niet preccies rechtomhoog sleept, maar iets schuin omhoog).
Nu kun je de koffertjes samensmelten tot dit:

Als laatste willen we natuurlijk een vouwlijn toevoegen. Dit doe je met de lijn tool. Door de shifttoets in te drukken en tegelijkertijd een lijn te trekken krijg je een perfect horizontale lijn.



Dit is uiteraard nog een gewone snijlijn. Je kunt dit aanpassen in het lijnstijlvenster. Selecteer de lijn waarvan je de lijnstijl wilt veranderen. Ga naar het lijnstijlvenster en klik de gewenste stijl aan.



Je kofferkaartje is af. Als je er ook een EHBO koffer van wilt maken is het kruis snel gemaakt op eenzelfde manier (kruis is twee rechthoeken, die je samensmelt). Hoe meer je speelt met het zelf ontwerpen, hoe makkelijker het wordt.

Hiermee kun je eindeloos variëren. Ik heb nog wat extra vlakken toegevoegd, maar het principe blijft hetzelfde. Hieronder nog mijn kaart volledig uitgevouwen, zodat je kunt zien hoe het er in een plat vlak uitziet. Heel veel plezier met het ontwerpen in Studio!





1 opmerking: