woensdag 24 mei 2017

De eerste stapjes in V4

Nou, daar ben ik weer! Door familieomstandigheden even een tijdje uit de lucht geweest. De rust is nog niet helemaal teruggekeerd, maar er is wel weer ruimte om weer wat tijd aan mijn blog te besteden.


In de tussentijd is V4 gelanceerd en ik heb vorige week de update gedaan. Mijn eerste indruk is dat het systeem stabiel is en afgezien van een driver issue, die ik zelf veroorzaakt had, nog geen gekke dingen gezien. Dus we gaan maar eens proefdraaien.
Ik gebruik deze week een bestand uit de store, die ik op een t-shirt wil drukken voor mijn dochter.

Ik haal het design op uit de bibliotheek en het eerste wat ik doe is het bestand controleren. En uiteraard vind ik gelijk al weer een probleempje. Één van de voelsprieten is niet verbonden met het lijfje, dus dat moeten we eerst even oplossen.
Nu is V4 helemaal anders dan V3. Onze werkbalk is aan de wandel gegaan en zit nu rechts op je scherm. Hier kun je het aanpassingsvenster terugvinden.


Schuif de voelspriet iets omlaag, selecteer het lijf en de voelspriet en klik in het aanpassingsvenster op samensmelten.


Nu wil ik voor mijn eigen gemak even de delen inkleuren, zodat ik weet wat ik in welke kleur wil snijden. Ga naar het kleurvenster, selecteer de delen die je zwart wilt hebben en kies vullen zwart. Doe hetzelfde voor rood. De boel is ook nog niet netjes gegroepeerd. Doe dat ook gelijk even via rechtermuisklik, groeperen. Ik heb gegroepeerd op kleur.



Nu gaan we eens kijken naar het formaat van de opdruk. Selecteer allen zwart en kijk hoe groot het design is (ongeveer 15 cm hoog en 15,5 cm breed). Het shirt wat ik ga gebruiken heeft ruimte voor een opdruk van ongeveer 20 cm bij 20 cm. Selecteer alles (dus rood en zwart) en vergroot naar de gewenste grootte (trek hiervoor aan één van de hoeken van de selectie en zorg dat het rood even in het vlak van het zwarte ligt, zodat je goed kunt zien hoe groot het design wordt uiteindelijk).


Nu het geheel spiegelen via rechtermuisklik, horizontaal spiegelen (weer alle delen selecteren).


We zijn klaar om te snijden. Dit werkt in V4 ook weer net anders, dus ik zal het laten zien. In de rechterbovenhoek zit de totaal onlogische knop stuur. klik hierop.
Kies nu eerst het materiaal wat je gaat gebruiken. In mij geval dus flex. Klik hierop. De standaardinstellingen verschijnen onder je werkblad linksonder. Hier kun je de standaardinstellingen aanpassen. Mes, snelheid en dikte. Ik zet meestal de snelheid naar 5 voor flex. Het wisselt per flesxsoort en zelfs per machine welke instellingen ideeal zijn. Ook de staat van je mes en mat kan van invloed zijn. Als je slim bent doe je dus een testsnede (ik ben daar meestal te lui voor).
Controleer onder 'Actie' of je snijlijnen aan staan, dus dat niet perongeluk 'niet snijden' geslecteerd is. In principe kun je je flex laden in de machine en op stuur klikken.
Maar ik kijk nog even verder onder dat interessante radertje rechtsonder bij 'Materiaal'.

Ik gebruik nog een Cameo 1, dus het kan zijn dat er bij jou twee messen zichtbaar zijn onder je werkblad en het er iets anders uitziet (Cameo 3 en Curio hebben twee meshouders)

Edit selected material. Dat is interessant. Daar hebben ze 'overcut' dus verstopt. Ik zet ook bij flex altijd een overcut aan op 0,1. Maar dat is niet altijd nodig. is trial an error om uit te vogelen wat voor jou werkt. Pas de instelling naar jouw wensen aan en klik op opslaan.


Klik op stuur en volg de instructies. Je design wordt dan gesneden. Daarna is het nog een kwestie van pellen en persen en klaar is je shirt.

 Ik vind V4 tot nu toe fijn werken. Ook al moet ik af en toe wel even zoeken voor ik dat gevonden heb wat ik wil gaan doen. Ik weet zeker dat het heel snel gaat wennen. Ik zou zeker niet bang zijn voor de update gewoon doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten