woensdag 12 april 2017

Tic Tac judopak!

Ineens had ik het wel heel druk vorige week. Vandaar dat mijn volgende blogpost even op zich liet wachten. Er zat weer een verjaardag aan te komen, dus er moest weer getrakteerd worden op school en bij de judoschool. Gelukkig koos mijn zoon deze keer voor iets waarvoor ik geen uren in de keuken hoefde te staan en mocht ik gewoon doosjes Tic Tac halen.
Nu had ik eerst bedacht dat ik stickers wilde maken op de doosjes. Al denkende was ik aan het schoonmaken, toen ik ineens één van zijn judobekers in de vorm van een judopak zag staan. Eureka! dat was het! Een judopakomslag voor het doosje met een stukje lint als judoband.

Blij dat ik eindelijk iets bedacht had wat ik leuk vond, ging ik aan de slag. Eerst heb ik een judopak getekend op een stuk papier en dit gescand. Niet te hard lachen, want dit heb ik echt heel snel even getekend. Voor het scannen heb ik met zwarte stift de lijnen nog iets duidelijker gemaakt.

Dit gescande schetsje heb ik geopend in Silhouette Studio. In Silhouette Studio heb je dan meerdere opties. Je zou het bestand kunnen traceren, dus dat zal ik eerst laten zien.
Traceren heeft niet mijn voorkeur en je zult al snel zien waarom. Om te traceren open je het traceerscherm en selecteert het traceergebied.

In principe zou je in dit geval dan al gelijk op traceer buitenrand kunnen klikken, maar ik laat ook nog even zien wat er gebeurt als je de high pass filter uitzet.


Je ziet dat dan al het zwart van de schets geel wordt. Dit wil je hebben als je traceert (alleen als je alleen de buitenrand nodig hebt is het niet altijd nodig). Je krijgt de beste resultaten bij het traceren, als je door met de instelingen te spelen alles netjes geel gekleurd krijgt. Bij zwartwit plaatjes gaat dit het makkkelijkst.
Wij traceren dus alleen de buitenrand. Je krijgt dan wat je hieronder ziet. In de puntbewerking ziet dat er niet uit en je zult nog een hoop moeten opruimen om een fatsoenlijk bestand te krijgen van mijn onmogelijke schets. Niet echt handig.


Dus ik heb hier gekozen voor een andere optie. Ik heb nog steeds de schets geladen in Studio, maar nu kies ik voor de meerhoektool. Ik klik op alle hoeken van de figuur tot ik rond ben. Ik klik op de begin vector (rood rondje) en het pad sluit zich.


In de puntbewerking ziet de figuur er dan zo uit.


Op elke hoek een vector, dus niks geen rommel. Nog wel schots en scheef, maar een heerlijk opgeruimd figuur. Dat schots en scheve kun je in de puntbewerking makkelijk wat rechttrekken door een vector te verplaatsen (klik aan en sleep).

We hebben nu de voorkant van het doosje. Deze moeten we nog even aan passen aan de dimensies van een Tic Tac doosje, zodat het doosje er straks ook daadwerkelijk in past. De dimensies van mijn (mini) doosje Tic Tacs was:
  • lengte 3,1 cm
  • breedte/diepte 1,5 cm
  • hoogte 6,2 cm
 Teken met de rechthoektool een rechthoek van 3,1 cm bij 6,2 cm en zorg dat deze een beetje in de figuur past.

Ongeveer zoals hierboven. Schuif  je rechthoek aan de kant selecteer je figuur en ga naar het dupliceerscherm via: Object, dupliceren, dupliceer opties...
Kies hier voor: spiegelen naar boven.


Dit geeft het volgende resultaat.

Teken nu met de rechthoektool een rechthoek van 3,1 cm bij 1,5 cm. en plaats deze tussen de beide judopakfiguren in. Zo:


Selecteer alle figuren en ga naar het aanpassingsvenster. Klik hier op samensmelten. dat levert het volgende op:


Doe rechtermuisklik en maak de paden los. Nu kun je het driehoekje op de rugpand verwijderen. Daar loopt de kraag immers gewoon rechtdoor. Voeg hierna de paden weer samen!
Het enige wat we nu nog moeten doen is de vouwlijnen toevoegen. Kies de lijntool en ga naar het lijnstijlvenster en kies een geperforeerde lijn.


Trek nu drie geperforeerde lijnen. Tussen de rode punten op onderstaande afbeelding.


Nu is ons snijbestand helemaal af. Via het dupliceervenster kun je nu heel makkelijk je pagina vullen met judopakjes. Er passen vier op één pagina. En nu snijden maar!


Ik heb de judopakjes zelf gesneden uit 160 grams papier en dat was prima. Na het uitsnijden plak je een stukje dubbelzijdig tape (of opgerold plakband) op de bovenkant van het TicTac doosje. Hier plak je het papier op vast. Vouw dan de voorkant en de achterkant van het pak naar beneden en bindt een stukje cadeaulint vast onder de oksels door. Ik had iets minder dan 1 rolletje cadeaulint van 20 meter nodig voor 50 stuks. Uiteraard zijn de banden geknoopt zoals het hoort, als je het lint maar één keer om het doosje slaat heb je nog een stuk minder lint nodig 😄.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten