zondag 12 februari 2017

Maak zelf een uiltje in Silhouette Studio

Ik zie op alle facebookgroepen steeds weer vragen terugkomen over moeilijk te traceren afbeeldingen. Ik moet zeggen dat ik de traceermogelijkheid in Silhouette Studio weinig gebruik. Het is veel leuker om een afbeelding zelf te ontwerpen.
Bij het ontwerpen van een afbeelding breek je het plaatje eigenlijk op in basisfiguren en vanuit deze figuren bouw je je afbeelding op.
De afbeelding van het uiltje hieronder heb ik zelf opgebouwd uit basisfiguren en ik zal je laten zien hoe je dit doet.
Als je goed naar het uiltje kijkt zie ja dat de afbeelding is opgebouwd uit rondjes en ovalen.
Maar hoe zorg je dat je met als deze basisfiguren uiteindelijk een uiltje krijgt?
Maak eerst met de ovaaltool een eivorm (ovaaltool vindt je aan de linkerkant van je scherm). Maak daarna een kleinere ovaal en leg die over de bovenkant van de eerste ovaal. Ga nu naar het aanpassingsvenster.


Selecteer beide ovalen en druk op weghalen. Het stuk wat je niet nodig hebt kun je nu wegslepen en deleten. De basis van het uiltje is nu klaar. Teken twee kleine ovalen en leg die over de zijkanten van de basis. Dit zijn de vleugels.
Maak voor de ogen een cirkel. Om een perfecte cirkel te maken hou je de shifttoets ingedrukt terwijl je met de ovaaltool een cirkel maakt.
Om de pupil te maken kun je een schaduwrand maken in het schaduwvenster. Ik heb de interne schaduw op 3 mm gezet, maar dat hangt natuurlijk af van de grootte van je ontwerp.
Uiteraard heeft een uil twee ogen. Groepeer het oog en dupliceer (rechtermuisklik en kies dupliceren).
Bij mij overlapt het oogwit van de uil iets. Ik heb hier één vlak van gemaakt.
Dit doe je als volgt: zet de ogen, zoals je ze wilt hebben . Degroepeer, zodat de pupillen en het oogwit los van elkaar zijn, selecteer beide oogwitdelen en ga naar het aanpassingsvenster, klik op samensmelten en klaar.


Om de snavel te maken teken je weer een kleine ovaal met de ovaaltool. schuif deze onder het oogwit. Beide selecteren en klik op weghalen en behouden in het aanpassingsscherm. Het stuk onder het oogwit verdwijnt. Nu kun je de pupillen terugzetten in het oogwit en het geheel weer groeperen.
Als het goed is ziet je uiltje er nu zo uit.

Alleen nog de teentjes en de buikveertjes. De teentjes zijn drie ovalen die elkaar iets overlappen. Niet moeilijk dus. Teken drie ovalen (of één die je twee keer dupliceert), laat ze iets overlappen en smelt ze samen door ze alledrie te selecteren en op samensmelten te klikken in het aanpassingsvenster. Uiteraard heeft de uil twee pootjes, dus dupliceer het ene pootje, zodat je er twee hebt.

Voor de buikveertjes heb ik 5 iets overlappende cirkels gebruikt. Deze heb ik weer samengesmolten en daarna gedupliceerd. Je hebt dan dit:


Schuif beide figuren over elkaar, zodat je dit hebt:


Selecteer beide figuren en klik in het aanpassingsvenster op verdelen. Je kunt nu het uit elkaar plukken in de volgende delen:

Het bovenste deel kun je deleten. Die heb je niet nodig. De onderste twee zijn de buikveertjes. Eén staat nog verkeerd om. Dit los je op door het te selecteren en verticaal te spiegelen.


Je uiltje ziet er nu zo uit. Het enig wat je nog moet doen is inkleuren. Dit doe je door alles te degroeperen en elk onderdeel de gewenste kleur te geven. Daarna het geheel weer groeperen en je uiltje is helemaal af!

Ik hoop dat deze blogpost je inspireert om wat te gaan spelen in Silhouette Studio en zelf wat dingetjes te ontwerpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten